Minskar stressnivåer och förbättrar sömn

En mindre stressig tillvaro i ditt liv?

Blir du lätt irriterad, har många oroliga tankar eller svårt med sömnen? Räcker inte tiden till för att ta en paus? Då kan Vauk vara din avstressare. Efter 3 gånger har man mätt lägre halter av kortisol (stresshormonet) och redan efter en gång kommer du att känna ett skönt lugn. Vaukmetoden tar bara 14 minuter och därefter väljer du själv om du vill sitta kvar med en kopp te eller inte. Inga ombyten eller duschar behövs, kom som du är och lämna avstressad och glasklar.

Stress kan leda till allvarliga hälsorisker och kräver ofta livsstilsförändringar. Vauk hjälper dig att snabbt komma ner i varv så att du får ett andrum och kan fokusera.

Just stress och sömn är de första effekterna där våra kunder känner stor skillnad. Bland annat att djupsömnen har blivit bättre. Sömn är ett problem som påverkar mycket i livet. Lever man dessutom under både press och stress med tankar som är svåra att styra bort kan de vakna stunderna bli många.

Just Nu: The Summerboost

Är du en av dem som ”kör-rätt-in-i-kaklet”? Det tar tid att komma ner i varv och få den härliga semesterkänslan som vi alla längtar efter. Här har du möjlighet att få en riktig ”raketavstressare”! Ta med dina kollegor och kör en Vauk A-W hos oss för 395:-/person så får ni tillsammans en semesterboost. Lägg till 600:-/person så får ni alla Vauka två gånger till före semestern. Tre gånger med kryoterapi med högst två dagars mellanrum har bevisad effekt på att kraftigt minska kortisolet. Redan efter första gången känns en påtagligt lugnare känsla i kroppen. Detta är den bästa sommarpresenten!

Återhämtning för sinnet

Att Vauka tvingar din kropp att stärka sig för att bättre klara av stress, en ”positiv stressor” som med tiden skyddar dig mot negativ stress så att den inte upplevs lika intensivt. Mekanismer sätts igång som stabiliserar ditt humör. Frisättningen av noradrenalinet i både hjärnan och blodomloppet ökar fokus, vakenhet och koncentrationsförmåga. Utför tre kryobehandligar med 1-2 dagars mellanrum som en start för att återhämta dig efter en period med stress och prestation.

Restless legs syndrome

Vid restless legs syndrom, som kan vara ett symtom från stress, har vi sett en klar förbättring hos kunder. Men också dämpad inflammation som t ex muskelvärk, stelhet i axlar eller kliande utslag. I flera fall har dessa symtom helt gått bort.

Rekommendation:
  1. Börja med en intensivkur på 3–5 behandlingar under en vecka
  2. Därefter 2 gånger per vecka tills dess att du har fått ner dina symtom
  3. Vauka när du känner av symtomen vid behov
  4. Berätta om dina behov så hittar vi ett upplägg tillsammans

 

Vad är kryoterapi och Vaukmetoden?

Kryoterapi är en kylbehandling i en kryobastu med nedkyld luft på 85 minusgrader (kall ångbastu som motsvarar 4–5 gradigt vinterbad) som man står 3 minuter i. Vaukmetoden kompletterar kryobehandlingen med två andningstekniker – en centrerad andning för att slappna av och kunna ta emot kylans effekter bättre, en boostande andning efter för att värma upp och optimera kroppens läkande, boostande och hälsosamma effekter. Vauk är det torra vinterbadet, året runt. En upplevelse där du kliver in i en miljö som ger dig en escape från vardagens stress. Vagusnerven triggar det parasympatiska systemet och du blir både pigg och avstressad. Vaukmetoden tar ca 14 minuter och därefter landar du i loungen där du bjuds på en hälsoshot och te.

Varför blir jag avstressad och hur förbättras min sömn?

Det som händer i kroppen när du utför helkropps kryoterapi är att nervsystemet genomgår ”vasokonstriktion” som är en sammandragning av artärer och blodkärl. Efter avslutad behandling värmer kroppen upp sig genom ”vasodilation” där kärlen och kapillärerna expanderar, ökar blodflödet till huden och berikar cellerna med syre och enzymer.

Det extra syresatta blodet skickas sedan runt i kroppen och ökar energin. Efter kryoterapin stärks effekten genom uppvärmande och boostande andnings- och rörelseövningar. Studier har visat att regelbundna sessioner minskar stresshormonet kortisol. Regelbundna sessioner minskar stresshormonet kortisol. Lägre kortisol plus tillströmning av endorfiner och serotoniner ger harmoni och fokus.  Musklerna slappnar av samt att du får bättre sömn. Genom Vaukmetoden får du dessutom lära dig centrerad andning, som aktiverar vagusnerven och det parasympatiska nervsystemet, för att komma ner i varv. En teknik som du kan ta med dig och utöva i stressade situationer. Många upplever att de känner sig både avslappnade och pigga efter Vauken. Något som håller i sig i flera dagar.

Vauk är designad som en “eskapism” där du får en stund att unna dig själv något extra, ett utrymme för att andas och koppla av. 

 

Vauk FAQ, för dig som vill veta mer

Första gången du Vaukar? Så här går det till

TPI om kyla och stress

När du utsätter dig för kyla under kortare perioder så tvingar du din kropp till att effektivisera sina system i syfte att bli tillräckligt starka för att bättre klara av stress. Detta är en så kallad “positiv stressor” som stärker kroppen likt träning, bastubadning och att fasta. Är du van vid att utsätta dig för dessa typer av stressorer så kommer den vardagliga “negativa” stressen inte påverka dig lika kraftigt och inte upplevas lika intensiv. Med tiden så kommer du bli mindre känslig för vardaglig stress så att du inte reagerar lika starkt på vardagliga stressorer som deadlines, långa köer i trafik och affärer, stressiga jobbsituationer eller ekonomiska bekymmer. Läs mer

Artikel i La Cure om sömn

Vi vet alla att begränsning av alkohol, ett strikt sömnschema, att inte hålla på med skärmar innan sänggående samt meditation hjälper till att skapa en bättre sömn. Att lägga till kryoterapi till den här listan är ett enkelt sätt att öka kvaliteten på din sömn. Kvalitetssömn är avgörande för maximal mental prestation, förstärkning av immunitet, reparation av celler (särskilt vid träning) och återbalansering av biokemi. Läs mer

Vaukmetoden är utvecklad av ett hälsoteam, tillsammans med Johanna Hector, för att maximera din hälsa och för att du ska känna dig piggare, mer bekymmersfri i vardagen och kunna fokusera på rätt saker.

https://www.tpi.se/vad-sager-forskningen-om-koldexponering/
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2734249/
https://www.soulworkclub.com/blog/40413-hitta-din-optimala-vikt-genom-att-andas
https://www.health.harvard.edu/blog/ease-anxiety-and-stress-take-a-belly-breather-2019042616521
https://www.mecotec.net/en/products/cryo-chambers/cryoone_plus/
https://positivepsychology.com/positive-effects-of-nature/