Stimulerar ditt välbefinnande

– THE FEEL-GOOD

Minska oro, ångest och få mer välbefinnande i ditt liv.

Flera studier har gjorts där kyla påtagligt har minskat oro och dämpat ångest symtom. Du får ett bättre välmående och mer kvalitet i ditt liv. Det kan också vara så att du står inför stora beslut eller har något utmanande framför dig. Du kanske behöver hålla dig på topp både på jobbet och hemmaplan och behöver en Vauk för att boosta din hälsa och kunna koppla av. Vauken får dig att må bättre överlag.

Att utföra kryoterapi ger ett lugn inombords och har visat sig vara en återhämtning för personer med ADHD. Vi har flera kunder som använder Vauk för att få en paus och sinnesro. Det finns också flera studier på minskad ångest när man utsätter sig för kyla.

Rekommendation:

  1. Börja med en intensivkur på 3–5 behandlingar under en vecka
  2. Därefter 1–2 gånger per vecka
  3. Vauka vid behov
  4. Berätta om dina behov så hittar vi ett upplägg tillsammans

 

Vad är kryoterapi och Vaukmetoden?

Kryoterapi är en kylbehandling i en kryobastu med nedkyld luft på 85 minusgrader (kall ångbastu som motsvarar 4–5 gradigt vinterbad) som man står 3 minuter i. Vaukmetoden kompletterar kryobehandlingen med två andningstekniker – en centrerad andning för att slappna av och kunna ta emot kylans effekter bättre, en boostande andning efter för att värma upp och optimera kroppens läkande, boostande och hälsosamma effekter. Vauk är det torra vinterbadet, året runt. En upplevelse där du kliver in i en miljö som ger dig en escape från vardagens stress. Vagusnerven triggar det parasympatiska systemet och du blir både pigg och avstressad. Vaukmetoden tar ca 14 minuter och därefter landar du i loungen där du bjuds på en hälsoshot och te.

Varför känner jag mer välbefinnande när jag Vaukar?

Det som händer i kroppen när du utför helkropps kryoterapi är att nervsystemet genomgår ”vasokonstriktion” som är en sammandragning av artärer och blodkärl. Efter avslutad behandling värmer kroppen upp sig genom ”vasodilation” där kärlen och kapillärerna expanderar, ökar blodflödet till huden och berikar cellerna med syre och enzymer.

Den mest kraftfulla nerven i kroppen, vagusnerven, stimuleras och bidrar till att öka ditt välmående, förmågan att slappna av, känna fridfullhet, minska ångest samt ökar känslan av glädje. Tack vare frisättningen av endorfiner och neuropeptider kommer du att uppleva tillfredsställelse och lugn.

Miljön i Vaukstudion är designad för att stimulera ditt välbefinnande. Njut av natur, doft, lugna toner och unna dig en extra stund med en värmande kopp te. En stund som du unnar dig själv, upplever tillsammans med någon eller i grupp.  

Hur påverkar kryoterapi min kropp och utseende?

En ökning av blodets aktivitet främjar även cellulärt utbyte, vilket bidrar till minskning av toxiner.  Som en del av kroppens metaboliska återuppvärmningsmekanism förbränns ytterligare kalorier som kan jämföras med ett intensivt träningspass. Kollagenproduktionen stimuleras av kryoterapi vilket ger slätare och fastare hud.

Hur ofta ska jag Vauka för att uppnå ett välbefinnande?

Olika människor har olika behov. Om du har en period då du känner mycket oro, stress och ångest rekommenderar vi boostkuren som innebär att du Vaukar 3–5 gånger intensivt under en vecka och därefter utifrån behov. Oftast krävs några veckors regelbunden kryoterapi för att komma i balans. 

Vauk FAQ, för dig som vill veta mer

Så här säger Dr Rhonda Patrick:

Kryoterapi på hjärnan

Exponering för kyla har djupgående effekter på många delar och funktioner i kroppen, bland annat hjärnan, immunsystemet och ämnesomsättningen. De kanske tydligaste exemplen på kryoterapins fördelaktiga effekter observeras i hjärnan, där nivåerna av hormonet och signalsubstansen noradrenalinet – som kontrollerar vaksamhet, uppmärksamhet, fokus och positivt humör – ökar markant när kroppen utsätts för extrem kyla.

Så här säger “Doktorn”

När man utsätter hela sig för iskallt vatten, utlöser det en stressreaktion. Det sympatiska nervsystemet aktiveras och ökar utsöndringen av det blodburna hormonet noradrenalin (”stresshormon” som bland annat ger ökad reaktionsförmåga och koncentration). 

Under testperiodens gång minskade spänningar, trötthet, dåligt minne och humör betydligt, och efter fyra månader svarade alla deltagare att de kände sig mer energiska, aktiva och sunda och hade bättre självkänsla än innan. Dessutom rapporterade de som led av diagnostiserad reumatism, fibromyalgi och astma att vinterbad hade lindrat smärtan. Läs mer

Vaukmetoden är utvecklad av ett hälsoteam, tillsammans med Johanna Hector, för att maximera din hälsa och för att du ska känna dig piggare, mer bekymmersfri i vardagen och kunna fokusera på rätt saker.

https://www.tpi.se/vad-sager-forskningen-om-koldexponering/
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2734249/
https://www.soulworkclub.com/blog/40413-hitta-din-optimala-vikt-genom-att-andas
https://www.health.harvard.edu/blog/ease-anxiety-and-stress-take-a-belly-breather-2019042616521
https://www.mecotec.net/en/products/cryo-chambers/cryoone_plus/
https://positivepsychology.com/positive-effects-of-nature/